niedziela, 13 czerwca 2010

Emalia

Fabryka Emalia Oskara Schindlera. A właściwa nazwa Małopolska Fabryka Naczyń Emaliowanych i Wyrobów Blaszanych "Rekord" którą Oskar Schindler przemianował na Deutsche Emailwaren-Fabrik (Niemiecka Fabryka Wyrobów Emaliowanych. Budynek przeżył wojnę i lata komunistyczne. Cały teren popadł w całkowita ruinę a władze miasta długi czas zastanawiały się co zrobić z budynkiem fabryki. Pewnie gdyby nie historia Schindlera i uratowanych w czasie wojny żydów, teren zostałby sprzedany developerowi. jednak w tym przypadku postanowiono w budynku otworzyć Muzeum II wojny w Krakowie. A właściwie to stała ekspozycje muzealna " Kraków - czas okupacji 1939 - 1945 Właśnie w czwartek została otwarta. Dwa lata temu byłem na otwarciu tego muzeum jeszcze surowego. Tylko budynek gołe ściany, podłoga. Przyznam ze to co zobaczyłem zaskoczyło mnie. Ponoć trzy lata trwały prace nad przygotowaniem tego projektu. I te trzy lata widać. Co prawda jeszcze przed otwarciem ( dosłownie ) trwały jakieś ostatnie prace przy montażu poszczególnych elementów ale efekt jest naprawdę doskonały. Oczywiście znając nasze wrodzone wybrzydzanie na to co zrobiono dobrze pewnie zaraz odezwa się jakieś głosy krytyczne ale zapewniam że warto to zobaczyć. Cała ekspozycja naszpikowana multimediami. Ale w taki sposób że nie przeszkadzają. Ekspozycja pokazuje życie miasta w czasach okupacji. Widać iż zadbano o każdy nawet najdrobniejszy przedmiot. Gdy na stoliku leży paczka tytoniu to obok w popielniczce leży resztka tytoniu jakby właściciel właśnie zapalił papierosa. Ekspozycja pokazuje życie krakowian w czasie całej okupacji. Od 1939 roku aż do wkroczenia wojsk radzieckich. Pokazano przekrój całego społeczeństwa. Od biednych po bogatych, urzędników i rzemieślników, polaków i żydów. I jeszcze jedno. Cały czas kiedy chodziłem a na zwiedzenie dokładne trzeba przeznaczyć co najmniej ze dwie godziny czułem klaustrofobi9czna atmosferę. Myślę że to zamierzony efekt projektanta. Po prostu czułem się jak w latach okupacji.
Absolutnie polecam ! to trzeba zobaczyć !

" Kraków - czas okupacji 1939 - 1945 " ekspozycja w Muzeum Emalia Oskara Schindlera.


























Na inaugurację zaśpiewał  " Kroke "




Muzeum otworzył Prezydent Jacek Majchrowski. A później weszli do niego nieliczni żyjący Schindlerowcy. Niestety nie dane mi było razem z nimi zwiedzić ekspozycje. Nie było wolno. Jedynym zdjęciem jest Ryszard Horowitz z siostra szukający fotografię swoich bliskich przy wejściu do muzeum.



1 komentarz:

  1. Genialna wystawa! Byłam w piątek, ale wciąż wracam myślami. Trzy godziny... za mało.
    P.S. Pierwszą osobą na zdjęciach przy wejściu, którą zobaczyłam, była Regina Horowitz - matka Niusi i Ryszarda.

    OdpowiedzUsuń