poniedziałek, 13 grudnia 2010

Pusta sala

Sala BHP w Stoczni Gdańskiej. Sala historyczna. Wybudowana na przełomie XIX i XX wieku jako budynek Stoczni Carskiej. Później w czasach Jedynie Słusznych przerobiona na salę szkoleniową BHP dla stoczniowców. W historię weszła wraz ze strajkiem szkolonych, bynajmniej nie strajkujących w sprawie BHP. W 1999 wpisana na listę zabytków. Teraz stoi na pustkowiu, smutny odremontowany kompletnie pusty nie licząc wartowniczki budynek. I oczywiście wystawy dotyczącej Solidarności. Tej Panny " S " do której w Jedynych Słusznych Czasach odwróciło się 10 mln z nas. Będąc na Forum Blogowiczów słuchając moich kolegów, pomyślałem sobie że skoro dyskutujemy na temat wolności trzeba do tej sali, gdzie walczono o te wolność kuknąć. Przecież jest na linii Forum - Hotel. Nawet nie zbaczając. To co zobaczyłem przyznam mną z lekka wstrząsnęło. Może trafiłem nie w czasie ( niedziela, fatalna pogoda) ale jakże kontrastowało to z tym czego słuchałem na Forum. Tam wojownicy blogów gdzie wolność odmieniana na tysiące sposobów, tutaj kompletna pustka. Czy tamta wolność to nie ta sama wolność. Czy też znudzeni jesteśmy walką o tamtą wolność a teraz trzeba walczyć o jakąś inną. Nie wiem. Natomiast pusta sala gdzie trzydzieści lat temu w obecności tysięcy ludzi a za pośrednictwem telewizji ( nawet za komuny coś takiego istniało ) milionów, odbyła się ceremonia podpisania 21 postulatów szkolonych w BHP stoczniowców, wprawiła mnie naprawdę w złe myśli. Robiłem te zdjęcia wbrew sobie i zasadzie " zdjęcie bez człowieczyna to zdjęcie martwe " Doszedłem do wniosku że wszystko tutaj jest martwe. Nie żyje. Może było ale kiedyś i chyba nie naprawdę. Całe szczęście że ja to kiedyś przeżyłem i mogłem spokojnie popatrzeć na swój PESEL aby się uspokoić że wcale nie było to aż tak dawno. Dwie rzeczy mnie mocno jednak wyprowadziły z równowago. Bo pusta sala to ogólne moje przemyślenia. Jednak nawet w tej pustej sali musiało być zaznaczone nazwisko Kaczyński. Ja wiem ze Pana Prezydenta należy wspominać tylko dobrze. I staram się jak mogę.Nawet zdjęcia które z lubością mu robiłem schowałem w zakamarki mojego fotograficznego archiwum. Ale nachalne stwierdzenie " Oni tu byli ... i zdjęcie Lecha nie Wałęsy. Nie mam sklerozy jeszcze tak postępującej i pamiętam ten czas i jak Boga Kocham nie przypominam sobie nazwiska Kaczyński z tamtego okresu. Owszem Walentynowicz, Wałęsa, i wajchowa z tramwaju ale Kaczyński nie. I nie sądzę że już wtedy działały jakieś złe moce dla braci. Wobec tego w tej pustej sali eksponowanie w taki sposób to chyba za wiele. Może dlatego ta pusta sala. Natomiast przy wyjściu zastałem zdjęcie z napisem na murze myślę że nie z tego okresu. Hasło " To nic ale mamy za to kapitalizm " i stosowny rysunek dziada z torbą na kiju. Trochę się źle poczułem. Zobaczyłem jakby siebie. No bo byłem całym sercem byłem wtedy " za " a teraz jestem od pięciu lat bez pracy. Tyle tylko że ja tak tego nie czuję. Wtedy należało tak walczyć. Dzieki temu moje dzieci maja lepiej ( Boże nie wierze że to napisałem ) Ale tak czuję. Po to to było. Niestety dla tych którzy tak a nie inaczej widzą te sprawy pozostaje pusta sala, robienie piany z naprawdę dobrych czasów w narodzie ( w sensie walki ) i stada wron i innego ptactwa na pustkowiu gdzie sala stoi. Takie przemyślenia mam w 29 rocznice stanu wiadomo jakiego. Pusta sala.

lama

Sala BHP Stoczni Gdańskiej 13.12.2010 r.  
























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz