wtorek, 12 kwietnia 2011

Mała...

...Matura 1947 to piękny film Janusza Majewskiego. Słowo " Piękny " w stosunku do tego filmu można rozciągnąć na wszystkie jego aspekty. Muzyka - piękna trąbka Tomka Stańki, Kraków - pięknie sfotografowany przez Adama Bajerskiego, piękna gra aktorów szczególnie tych z górnej półki Wiktora Zborowskiego jako profesora " Syfona, Mariana Opani jako germanisty Schlapkego, Sonii Bohosiewicz która z króciutkiej roli zrobiła perełkę, a poza tym Marka Kondrata ( który dla tej roli zrezygnował z danego słowa " że już nigdy więcej " ), Wojciecha Pszoniaka ( świetny żyd,krawiec i ubek ),i cała masa nowych twarzy aktorskich z główną rolą Adama Wróblewskiego.Piękna jest scenografia Andrzeja Halińskiego ( skąd on zebrał tyle drewnianych ławek z kałamarzem i to jednoosobowych, ja siedziałem w dwu osobowych ). A słabe strony filmu ? Dla mnie film robiony nowymi technologiami jakoś mi nie pasuje do czasów, czyli brakuje mi zapachu taśmy ( jeśli ktoś czuje tak jak ja to zapewne wie o czym mówię ) Jestem przekonany że po jakimś czasie fascynacji nowymi technologiami zaczniemy , tak jak było to w przypadku płyt CD dodawać jakieś sztuczne szumy rysy itp. aby film miał " życie " tak jak muzyka na CD. I chyba słabszą stroną niewielką bo niewielką to jak dla mnie "szuflada" Artura Żmijewskiego. Lubie bardzo go jako aktora ale nie wiem czemu cały czas kojarzy mi się z doktorem Burskim. No nie wiem czemu.
Ale to tyle słabych stron. Nie będę go oczywiście opowiadał ale zapytam czytających i tych którzy oglądali ten film : czego szukał " Syfon " za każdym razem siadając za katedrą w klasie i podnosząc krzesło. Ja wiem, film nie odpowiada ale ci co w starych latach chodzili do podstawówki muszą wiedzieć. Ten dowcip ciągnął się w szkołach przez wiele lat. Dzisiaj na pewno nie do wykonania bo groziło by uwięzieniem, awanturą na cały kraj a TVN 24 gadało by przez trzy dni o incydencie i bandytyzmie w szkole.
" Mała Matura " wchodzi do kin w piątek 15 kwietnia, dokładnie kiedy gimnazjaliści zdają swoją małą maturę. Mimo że to inny czas,polecam im ten piękny film.

Najpierw zwiastun pięknego filmu a potem parę zdjęć ze spotkania z Januszem Majewskim i Andrzejem Halińskim autorem pięknej scenografii do tego filmu

" Mała matura " Kraków 11.04.2011 r.














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz