czwartek, 26 lipca 2012

DDR...

... NRD czyli opowieści z kraju, którego już nie ma.  Niezwykła wystawa zdjęć z kraju który nie istnieje. Grupa fotografów niemieckich fotografująca w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych zakładają  w wolnych Niemczech Agencję fotograficzną  OSTKREUZ  na wzór  słynnej Agencji Magnum. Liczy 18 członków. Wszyscy mówią o sobie że są dokumentalistami że interesuje ich życie z subiektywnym podejściem do niego. Coś co bardzo mi się spodobało bo są to i moje przemyślenia to to, że nie wierzą w obiektywizm dokumentu. Jak sami mówią " Osobowość fotografa jego indywidualny, często emocjonalny stosunek do rzeczywistości i własny język fotograficznej narracji decydują o niezwykłych walorach prac. " 170 fotogramów pokazuje życie zwykłego obywatela w kraju którego nie ma. Dla kogoś co sam to przeżył jest wycieczką niesamowitą. Ja poczułem się jakbym wszedł w swoje życie nastolatka i młodego człowieka. Wiele scen które zobaczyłem na tych zdjęciach widziałem w swoim życiu sprzed trzydziestu czterdziestu laty. Aranżacją wystawy to tak jakby symboliczne przekroczenie muru berlińskiego i swoista podróż w przeszłość. Patrząc na te zdjęcia nie widzimy obywateli z pierwszych stron gazet, nie ma sportowców z których słynęła nieistniejąca już NRD. patrzymy na tych którzy byli pod rządami tych którzy sprawili im takie życie i tych co podziwiali  gwiazdy sportu wyprodukowane przez NRD. Niezwykła wystawa. Koniecznie, koniecznie idźcie i zobaczcie. Nie będziecie żałować.

MCK Rynek Główny " DDR - NRD. Opowieści z kraju, którego już nie ma "  26.07.2012 r.














1 komentarz: