czwartek, 18 listopada 2010

Belon

Gdyby  żył miałby 58 lat. Zmarł jak miał 33 lata. Wiek Chrystusowy. Ale Chrystusem z pewnością nie był. Nie wiem nawet czy był religijny. Bard , poeta, pieśniarz niektórzy nazywają go twórcą nurtu piosenki turystycznej. Kiedy w 1974 roku wygrał wraz z  Grażyną Kulawik, Wackiem Juszczyszynem, Wojtkiem Jarocińskim czyli Wolną Grupą  Bukowina Festiwal Piosenki i Piosenkarzy Studenckich usłyszałem o nim pierwszy raz. Nigdy bym nie przypuszczał ze jego poezja, piosenki będą mi towarzyszyć do dnia dzisiejszego. W tamtym czasie jeśli chodziłeś po górach i nie znałeś " Bukowiny " czy " Majstra Biedę " to znaczy że tylko wydawało Ci się że chodziłeś po górach. Wtedy chodzenie po górach i śpiewanie Wolnej Grupy  było normą. Nikt kto miał gitarę w górach nie śmiał nie znać tych utworów. Do dzisiaj każda moja wyrypa w góry z gitarą i towarzystwem musi mieć rytuał śpiewania " Rzeki " czy " Majstra Biedy " Zawsze zaczynam jednak od mojego ukochanego wiersza " Pejzaże Harasymowiczowskie "  Wojtek Belon zmarł 25 lat temu. jego przyjaciele i tak samo zafascynowani jak ja jego twórczością zorganizowali koncert w ramach Festiwalu Twórczości KOROWÓD " Pieśń Łagodnych " W Rotundzie śpiewano Belona blisko cztery godziny. I było mało !

W 1976 roku wykonałem te zdjęcia. Wolna Grupa Bukowina z Wojtkiem na Rynku Głównym. Nawet nie wiem jak i czym je robiłem.  Ale pamiętałem że je mam.

Wojtek  Belon




Grażyna zwana Zajączkiem


Wojtek Jarociński

WGB


Wojtek Jarociński  i Grażyna Kulawik

Wojtek Belon


A to chyba Jan Hnatowicz ( ale pewności nie mam bo dzisiaj wygląda kompletnie inaczej )


Wojtek pięknie pisał. Te kartkę znalazłem u matki Wikipedii. Podobno oryginał jego tekstu. 

Pieć lat temu w dwudziesta rocznice smierci Belona postawiono mu tymczasowy pomnik na Rynku Głównym.
Wcale nie wyglądało to źle.





18.11.2010 r.  Rotunda. Koncert " Pieśni Łagodnych "  Ana Treter, Jan Hnatowicz, Jacek Kleyff, Małgosia Ostrowska, Maciek Balcar, Tomek Wachnowski, Krzyś Myszkowski, Krzysztof Piasecki, Jorgos Skolias, Adam Ziemianin, Jurek Filar to wykonawcy tego koncertu.

























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz