wtorek, 26 marca 2013

Degustacja....

... w winnicy Srebrna Góra na Bielanach. Długo oczekiwana zarówno przez pracowników, właścicieli winnicy jak i takich jak ja kibiców wina. Grupa zebrała się w zeszłym tygodniu do pierwszej profesjonalnej oceny wina. Byli dziennikarze piszący o winie, sędziowie winiarscy właściciele, pracownicy no i ja zupełny laik w ocenach wina. Moim zadaniem było dokumentowanie tego historycznego dnia. Bo dzień naprawdę z goła historyczny. Pierwszy raz od wieluset lat zostanie na rynek sprzedażny przekazane Wino z Krakowa. Z winnicy Srebrna Góra !!! 
Jako ten który nie zna się na ocenach wina nie będę tutaj opisywał swoich odczuć. Musze przyznać ze mnie trochę śmieszą i drażnią te całe ceremoniały z ocena wina. Czuje wtedy że ktoś mnie po prostu robi w wała. Ale do czasu kiedy wsadzę nos w kielich. I wtedy staram się znaleźć te wszystkie opisy które bardziej wrażliwi wyciągają na zewnątrz. Jeden z degustatorów Wojtek Bosak opisał degustację na blogu bardzo profesjonalnie i ja podeprę się jego opisem To jest tutaj : http://www.winologia.pl/winoblogia/

Ja natomiast pokuszę się o opis tego co doznałem pijąc a nie wypluwając. Dla mnie wszystkie odmiany białego wina są niezwykle aromatyczne. Jak mawiają fachowcy " nos " jest niezwykle bogaty w aromaty i to bardzo różne. Od cytrusów po siano. Oczywiście różnie to wygląda przy rożnych odmianach.  Ja ponieważ jestem ogromnym zwolennikiem wina czerwonego czekałem na degustacje tych gatunków. I tu była chyba największa niespodzianka  :   Cabernet cortis, ok. 13° alk.  Naprawdę świetne wino które wszyscy orzekli że gdyby nie znajdowali się tam gdzie degustują twierdzili by że nie możliwe jest aby było to wino polskie !   Kiedy właściciel zapytał mnie o zdanie powiedziałem wprost i bez ogródek : " Tego grzech było by wypluwać Dlatego od razu wypiję ! " wzbudzając tym zrozumienie u degustatorów !

Generalnie wina ze Srebrnej Góry to  bardzo duże zaskoczenie dla degustatorów.  Co prawda trzeba jeszcze trochę poczekać na butelkowanie, jeszcze musi być parę takich degustacji ale można już dzisiaj powiedzieć : 

To będzie znakomite polskie wino  !!!   

Srebrna Góra - pierwsza degustacja  21.03.2013 r.

Najpierw trzeba było przygotować wszystko co potrzeba.... 




Elementy degustacji gotowe więc do dzieła ... 
 

A wiec lejemy ! Najpierw wina białe...



Wszystko trzeba zapisać aby aromaty i smaki nie uciekły ... 


 Ważny jest też spokojny opis tego co w kieliszku ...



Oceniany jest " nos " , " usta "  a także temperatura, zapachy, smak, aromaty6, kolor, i dziesiątki innych rzeczy które przyjdą do głowy w czasie smakowania...  






 No i czerwony Cabernet cortis ! To będzie hit  !!!




Wszyscy wypowiadali się z zachwytem ...




A na zakończenie eksperymentalny słodki Hibernal/jutrzenka (70/30), ok. 10° alk., 75 g/l cukru resztkowego

 

1 komentarz:

  1. Jak ja Ci zazdroszczę tej bliskości do winnic! Dałabym się pokroić za udział w degustacji:-)))
    Pozdrawiam serdecznie!
    Asia

    OdpowiedzUsuń