piątek, 10 grudnia 2010

Sentencja

" NIE  KOCHAJCIE  DOBR  DOCZESNYCH BO  GDYBY  BYŁY  GODNE PEWNIEBY JE KOCHAŁ CHRYSTUS   s Augustyn ''
Ta sentencje i wiele innych bogobojnych zobaczyłem dzisiaj z grupką dopuszczonych dziennikarzy do rozmównicy klauzulowego klasztoru ss. Bernardynek na ul. Poselskiej. Polichromie w postaci kartuszy ozdobione pięknymi kwiatami, palmami z sentencjami zaczerpniętymi z Biblii odkryto w tym roku w trakcie prowadzonych w budynkach klasztornych pracach konserwatorskich.  malowidła pochodzą z 1740 roku. Nie wiadomo kto ufundował polichromie ani kto je wykonał. Wiadomo że zespół klasztorny ss. Bernardynek ufundował biskup Jakub Zadzik. Ale były to budynki drewniane. W końcu XVII wieku powstał murowany kościół pod wezwaniem św. Józefa. W XVIII wieku budynki wraz z kościołem połączono w jeden zespół budynków. Siostry Klauzulowe nie pokazują się, można rozmawiać z Matką Ludwiką,  przełożoną sióstr Bernardynek, i to ona pogroziła mi palcem i powiedziała " Oj niegrzeczny, niegrzeczny Pan , nie nadawał by się do klasztoru " Robiłem zdjęcia. Ale Fakt. Do klasztoru jakiegokolwiek nie nadawał bym sie. Za mało u mnie cierpliwości.. Ale sentencje piękne. I bardzo mądre. Bo św. Augustyn żył w latach 354 - 430 a wiec powiedzmy sobie jakiś czas temu. Bardzo długi czas temu. A jego myśl którą spotkałem w klasztornej furcie jakby dzisiejsza. No i ten sam problem jak sprzed blisko 2 tys lat. Nic się nie zmienia. Tylko dobra inne.

maro

Ps. Jadę na forum blogerów do Gdańska. Czy dotrę i co tam zastanę nie wiem. Ale jak dożyje i nie dopadną mnie dobra doczesne zdam relację.

Barokowe polichromie u Bernardynek.  10.12 2010 r.
















   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz