sobota, 16 marca 2013

Apteka....

... pod Orłem założona przez Józefa Pankiewicza działała od 1909 roku. Wtedy plac na którym w piętrowej narożnej kamienicy została otwarta, nosił nazwę nomen omen dla późniejszej historii Placem Zgody. Tuż przed wojna aptekę przejął syn Józefa -  Tadeusz. Zrządzeniem losu i okrutnej historii w 1941 roku władze okupacyjne wyznaczyły w Krakowie getto dla Żydów. Apteka mogła dostarczać leki tylko mieszkańcom getta. Tadeusz Pankiewicz wraz ze współpracownicami udzielali wsparcia i różnorakiej pomocy ludności żydowskiej zamieszkującej getto. Apteka była m. innymi miejscem gdzie w tajnym schowku ukrywano Torę.  Getto trwało do 1943 roku kiedy to Niemcy dokonali zagłady Żydów wywożąc ich częściowo do obozów zagłady w Bełżcu, Auschwitz - Birkenau . Kilka tysięcy osób przepędzono do obozu pracy przymusowej w Płaszowie. Od wielu lat w ten czas trasę tego wypędzenia Żydów przechodzi Marsz Pamięci. Jutro przejdzie w 70 rocznice tych wydarzeń. A Apteka po wielu latach została doprowadzona do stanu używalności ( za komuny był tutaj bar ) i od 1983 roku jest Muzeum. Od 2003 roku Apteka pod Orłem jest oddziałem Muzeum Historycznego Miasta Krakowa.  Dzisiaj o godz. 19.00 odbędzie się otwarcie nowej ekspozycji w Aptece. Zapewne nie wszyscy będą w stanie ją obejrzeć dzisiaj.  Ja byłem tam kilka dni wcześniej. Co zobaczyłem pokazuję na zdjęciach. Ale jak będziecie mieli czas to po paru dniach wstąpcie tam. Przekonacie się że Niemiec Schindler nie był jedyny który pomagał Żydom w czasie okrutnej wojny.

Apteka pod Orłem z nową ekspozycja  16.03.2013 r.



   















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz