poniedziałek, 18 marca 2013

Kadisz...

... w judaizmie jedna z najważniejszych modlitw, została odmówiona wczoraj dwukrotnie. Na Palcu Bohaterów Getta i na terenie byłego obozu koncentracyjnego w Płaszowie. Odmówiono ją w 70 rocznicę likwidacji getta krakowskiego. Czyli likwidacji jednej dzielnicy Naszej Ukochanej Konserwy. Żyjący współcześnie nie za bardzo mogą sobie to wyobrazić. Możemy tylko przyjąć to co opowiadają nam ci co to przeżyli.   Wczorajszy Marsz Pamięci nie napawał mnie optymistycznie. Wydaje mi się  że z roku na rok jakby mniej ludzi, jakby ten Marsz już się " upowszechnił " Mniej ludzi z Izraela mniej jakiegoś takiego indywidualnego zaangażowania. Miasto zrobiło co do niego należało nowa ekspozycja, remont kamienicy gdzie znajduje się " Apteka pod Orłem. Niby pamięć zachowana i wszystko w porządku. Ale jednak czegoś mi brakowało jakiegoś takiego ludzkiego zaangażowania. Sztywne formułki wypowiadane przy tej okazji można by porównać z wieloma innymi wypowiadanymi w latach ubiegłych. No może tylko z wyjątkiem wypowiedzi ambasadora Izraela który przy okazji uroczystości wspominał o... Iranie. Nie za bardzo rozumiałem kontekst no ale może to nie na moją głowę. A może normalniejemy. I takie uroczystości uważamy za normalne i czy to 70 czy 73 rocznica to w zasadzie wszystko jedno. W każdym razie jakieś bardzo ambiwalentne miałem odczucia po Marszu.

Marsz Pamięci  17.03.2013 r.













 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz